Hon ger hopp till en halv miljon människor
24 januari 2019, Lokaltidningen STO
Miranda Brännehed influencersuccé fortsätter och om en vecka kan hon vinna i hela tre kategorier på årets Heyou-festival.
En applikation som växt rekordfort bland ungdomar de senaste åren hette Musical.ly innan den i somras bytte namn till TikTok. En undersökning från Internetstiftelsen i Sverige visar att 70 procent av tjejer i åldern 11-13 år använde appen 2017. Trots namnbytet kallar sig ändå TikToks användare ännu för Musers och en av de största muserna i Sverige är Miranda Brännehed från Stenungsund.
– Det började med att man skulle mima till musik och alla gjorde det, så jag började på det tåget också – men det jag brann för var parkour, volter och gymnastik så då la jag upp det och såg att jag fick massor likes och följare. Folk verkade gilla det så sedan har jag bara växt efter det, säger hon.
I november 2017 hade hon över 40 000 följare på appen och idag antalet följare stigit till över 500 000, en halv miljon människor ser därmed henne göra volter och hopp i både gymnastiksalar och utomhusmiljöer. Miranda tror att en viktig orsak till hennes popularitet är att hon var först med något unikt.
– Jag tror jag är den första tjejen som kör parkour för jag har inte sett någon annan göra det, och nu har jag inspirerat massor av mina följare till att börja med parkour så det är jättekul.
Nästa vecka, fredagen den 2:e februari får Miranda Brännehed chansen att träffa sina fans personligen då hon är deltar i Heyou-festivalen (tidigare Tubecon) i Jönköping, Sveriges största sociala medie-evenemang.
– Jag är nominerad i tre kategorier; årets stjärnskott, årets Musical.ly och årets instagram. Dagen efter galan är till för dina följare, då betalar man för att träffa sina idoler och ta bilder och hänga, då kommer man mycket närmre sina följare, säger hon.
Trots att flera av hennes uppladdade klipp har fått över miljonen likes så har hon än så länge inte mött något internethat, något som både förvånar och glädjer.
– Det är väldigt coolt att jag inte fått hat från någon, inte ens i verkligheten. Jag tror det beror på att mest kör parkour, det finns inte så mycket att hata på, det är mer häftigt, säger Miranda Brännehed.
Hon har nu planer på att utöver sina populära instagram och TikTok-konton starta igång en Youtube-kanal, men hon är lite kluven till den satsningen.
– Det är inte riktigt min grej att prata inför en kamera, men det är väl någonting jag får testa och se om jag tycker om det.
Oavsett framtid på Youtube så är hennes plan att i framtiden arbeta som influencer på heltid.
– Mitt mål med detta är att kunna leva på det, att filma och lägga upp videos och inspirera andra till att kunna vara sig själva, säger Miranda Brännehed eller Mirre.b som hon kallar sig på TikTok.