Är du också digiholic?
24 april 2018, IHM Business School
Kollar du hur många likes du fått på ett facebookinlägg bara sekunderna efter att du lagt upp det? Tittar du mer på telefonen än filmen du hyrt, trots att filmen var bra?
Ungdomar mellan 15 och 25 år kollar på sina mobiltelefoner varannan minut, och i svenska hem blir det allt vanligare att vuxna människor behöver reglera sin egen skärmtid. Vad är det egentligen som pågår?
Allt fler börjar nu ifrågasätta hur stor kontroll internet, sociala medier och smarta telefoner har över människors tillvaro. Time Well Spent Sweden startade i december förra året och är en av aktörerna i motståndet mot det hur det digitala klimatet försöker stjäla precis all tid och uppmärksamhet vi har.
– Vår idé är att vi vill verka för en värld där tiden vi lägger på digitala tjänster känns meningsfull och välinvesterad. Vi försöker göra det på två olika sätt: Vi vill både inspirera våra kollegor i teknikbranschen till att reflektera över vad som är Time Well Spent (väl spenderad tid) för användarna, men också hjälpa konsumenter att bli mer medvetna i sitt teknikanvändande, säger Hoa Ly, Doktor i psykologi och talesperson för rörelsen.
Bakom Time Well Spent Sweden står tio digitala bolag, vars ledstjärna är att skapa upplevelser som deras användare känner är väl investerad tid. Hoa Lys företag Shim bygger en psykologiapp, ett annat bolag driver The Mindfulness app.com och ett tredje, Lifesum satsar på träning och hälsa.
– Vi tyckte det behövdes en debatt även i Sverige, så jag mailade Tristan Harris och frågade om vi kunde använda Time Well Spent Sweden och han sa att det var ok. Då körde vi igång säger Hoa Lya.
Tristan Harris är IT-designern som sa upp sig från sitt toppjobb på Google och grundlade Time Well Spent 2013 som en motreaktion mot hur IT-jättarna arbetar för att fånga sina konsumenters hela tillvaro – och det med högst problematiska metoder. Han har blivit kallad det närmaste Silicon Valley har ett samvete.
För ungefär ett år sedan höll Tristan Harris ett uppmärksammat TED-talk, där han beskrev ett skräckinjagande scenario som hämtat från en Science Fiction-film: Ett rum med 100 IT-designers som formar en miljard människors tankar och känslor. Problemet är att rummet existerar i verkligheten, i Googles och andra IT-jättars högkvarter i Silicon Valley, USA och rummets syfte är att fånga så mycket av internetanvändarnas tid som möjligt.
– Det finns ett dolt mål med alla teknologier vi skapar, målet är tävlingen om vår uppmärksamhet, berättar Tristan Harris i sin föreläsning.