Därför rör Cambridge Analytica dig
29 mars 2018, IHM Business School
I en ny undersökning från Novus uppger ungefär var tredje svensk att de kommer att ändra sitt beteende på sociala medier, exempelvis sluta göra personlighetstester eller frågesporter på Facebook. Men bara några få kommer till kritan, de flesta vill inte lämna sina vänner trots att deras personliga information har läckt.
– Jag vill att du föreställer dig att du går in i ett rum, ett kontrollrum där massor människor, hundratals människor hänger över skrivbord med små tangentbord – och att det kontrollrummet kommer forma tankar och känslor för en miljard människor. Det kan låta som science fiction men det existerar just nu idag. Jag vet för jag brukade vara i ett sådant kontrollrum.
Så inleder IT-designern Tristan Harris, med bakgrund inom Google, ett tal på TED.com. Han har nu startat en motrörelse mot de globala IT-jättarnas samhällspåverkan, eftersom han ställde sig frågan hur det kan vara etiskt försvarbart att styra människors tankar.
Det är detta tema som nu satt världen i gungning, då dataföretaget Cambridge Analytica står anklagat för att ha hjälpt Donald Trump till makten över USA via insamling av personlig information från 50 miljoner facebook-användare. Frågor som nu ställs är:
- Hur Facebook kunnat låta en sådan här gigantisk läcka ske?
- Hur stor påverkan på världen och dess invånare har sociala medier – kulturellt, ekonomiskt och demokratiskt?
- Hur många andra företag i världen använder sig av samma metoder som Cambridge Analytica?
Under de senaste dagarna har det visat sig att Vote leave-kampanjen under Brexitvalet använt sig av samma datainsamlingsmetoder som Cambridge Analytica via det kanadensiska dataföretaget AggregateIQ. Det kan också poängteras att Cambridge Analytica hade en stor påverkan på president och parlamentsvalet i Kenya förra året, ett val som svämmade över av fake news i sociala medier.
Cambridge Analytica-skandalen – ”ett stort oetiskt experiment”
Har du någon gång gjort ett test på Facebook om vilken karaktär du är i din favorit TV-serie? Då kan dina svar komma att användas för att skräddarsy ett politiskt budskap till dig. Precis så har Cambridge Analytica arbetat i det dolda och nu den 17:e mars avslöjades företagets metoder av The New York Times och The Observer. Den 19 mars släppte Channel Four smygfilmat material, där Företagets vd Alexander Nix skryter om hur de vinner politiska kampanjer runt om i världen genom att erbjuda mutor eller sätta dit motkanditater. Han berättar också att hela Trump-kampanjens fokus låg på känslospridning via sociala medier.
– Det låter som en hemsk sak att säga, men de här sakerna behöver inte nödvändigtvis vara sanna, bara de tolkas som sanning, säger han framför Channel Fours dolda kameror.
Det ansikte som kanske starkast kopplas till skandalen är Christopher Wylie. Han är visselblåsaren som utvecklat Cambridge Analyticas metoder, och som själv gick till media eftersom han insåg det moraliskt tveksamma i sitt eget arbete. På några få dagar har hans liv vänts upp och ner, och han säger så här till Guardian om sitt arbete med Trump-kampanjen:
– Det var ett stort oetiskt experiment, eftersom man leker med en hel nations psykologi utan att nationen varit medveten om det eller godkänt det.
Under Trumpkampanjen viskades olika saker i olika öron
Trumps kampanjchef Steve Bannon anlitade Cambridge Analytica 2014 och grundtanken var att skapa en psykologisk profil över alla amerikanska väljare utifrån sociala medier. Med hjälp av den moldaviska forskaren Alexandr Kogan vid Cambridge University kunde Christopher Wylie och hans team skaka fram 50 miljoner facebook-användares privata information. Sen användes psykologer, strateger och analytiker – men även designers, fotografer och grafiker för att skapa budskap för varje amerikansk väljare i tonalitet, form, ämnesval, innehåll – helt enkelt ett skräddarsytt politiskt budskap utifrån varje användares personlighet och utan något krav på sanningshalt. Så här beskriver Christopher Wylie problematiken för the Guardian:
– Istället för att stå på ett torg och berätta vad du tycker och låta människor komma och lyssna på dig och gemensamt ta del av dina åsikter, så viskar du i varenda väljares öra och du viskar olika saker till olika öron.
Facebook har tappat nästan 20% av sitt börsvärde
Den 27 mars förhördes Christopher Wylie i det brittiska parlamentet om sin roll i Cambridge Analytica, och även Facebooks VD Mark Zuckerberg har blivit kallad att vittna i parlamentet, men han har än så länge inte velat dyka upp.
Samtidigt ökar pressen mot Facebook, vars aktievärde sjunkit nästan 20 procent sen skandalen uppdagades och dessutom har hashtagen Deletefacebook rusat i höjden på exempelvis Twitter. Man kan dock undra hur många människor som är villiga att helt plocka bort Facebook ur sitt liv? Hur många företag är villiga att stänga ner Facebooks tjänster i protest mot deras läckor? Hur starkt grepp har de sociala medierna om samhället och hur starkt grepp har de sociala medierna om dig?
Hur Cambridge Analytica-skandalen kommer utvecklas återstår att se, men just nu förbereds ett antal anmälningar och stämningar mot både dem och Facebook.
Källor: The Guardian, Channel Four och The New York Times, SVT Nyheter