Elcyklarnas tid är nu

Elcyklarnas tid är nu

20 juli 2018, Lokaltidningen STO

Miljötänk, hälsoskäl och inte minst regeringens elpremie har fått eldrivna cyklars popularitet att skjuta i höjden.

I en sportaffär i centrala Stenungsund står kunden Ronny Larsson och pratar elcyklar med Merwais Shyrsad som är säljare i butiken. Båda två lyfter fram cykelns många fördelar och Ronny Larsson har bestämt sig för att slå till.

– En elcykel kan man använda som en bil lite kortare sträckor. Man kommer upp i 25 kilometer i timmen och ska man till jobbet på fyra, fem kilometer är det ju perfekt, säger Merwais Shyrsad.

Ronny Larsson fortsätter:

– Jag bor uppe i Hallerna och vill man ner till torget så får man ta bilen för det är så backigt upp, man orkar inte hem igen, men med en sådan här cykel är det inga problem. Man trampar, men man behöver inte anstränga sig.

Ronny Larsson och säljaren Merwais Shirzad

Elcyklar har länge varit på tapeten som ett sundare och tystare alternativ till bensindrivna fordon och fått extra stor uppmärksamhet efter att riksdagen förra året beslöt sig för att subventionera köp av eldrivna cyklar. Har man köpt en elcykel efter den 20:e september 2017 så kan man kräva tillbaka 25 procent av kostnaden, anmälan görs till Naturvårdsverket och snabbast hantering sker online.

– Om det får den effekt man hoppats på bör det definitivt ge ett positivt bidrag till en bättre miljö. Utöver detta blir det intressant att undersöka om det går att påvisa andra positiva sidoeffekter som till exempel en god folkhälsoeffekt av att allt fler väljer att cykla istället för att ta bilen, en win win-situation, säger Thomas Hallqvist, enhetschef vid Naturvårdsverket.

Vad räknas då som en elcykel? En elcykels motor kopplas in när man trampar och ger då elektriskt stöd upp till 250 watt. Det gör att cykling i uppförsbackar eller längre sträckor blir en lätt match. När hastigheten överstiger 25 kilometer i timmen får inte motorn ge något ytterligare krafttillskott enligt restriktionerna. Elpremien gäller även elmopeder och elmotorcyklar, men det stora köpintresset är än så länge riktat mot just elcyklar. Vilket märks på försäljningen i Stenungsund enligt Merwais Shyrsad.

– De sålde bra tidigare också, men efter det här med 25 procent tillbaka från staten så säljer de ännu bättre. Dessutom är folk är mer medvetna numera, varför inte ta cykeln till affären istället för bilen?

I dagsläget är 47 stycken elbidrag utbetalda på Orust, 80 stycken utbetalda på Tjörn och 97 utbetalda i Stenungsund, och fler lär det bli.

  • Bidraget består av 25 procent av inköpskostnaden och maxbidrag är 10 000 kronor.
  • Endast ett bidrag per person och fordon betalas ut.
  • Elpremien i Sverige har en budget på 380 miljoner kronor.
  • 50 316 premier har redan betalats ut till ett värde av 208 miljoner kronor.
  • 96 procent av bidragen rör elcyklar, snarare än elmopeder eller elmotorcyklar.
  • I STO har totalt 224 bidrag betalats ut hittills.

I dagsläget finns det ingen gräns på hur hög promille man får ha i blodet för att få rulla fram på en elcykel, eller en vanlig cykel heller för den delen. Sätter du dig däremot på en elmoped gäller den vanliga promillegränsen för motordrivet fordon, det vill säga 0,2 promillehalt i blodet. En ny undersökning från försäkringsbolaget If visar att svenskarna är skeptiskt inställda till berusning på elcykel och 61 procent anser det borde införas promillegräns.

Tidigare i veckan öppnade Naturvårdsverket ansökan för avdrag på 25 procent av priset, vid köp av eldrivna utombordare. För att få bidrag ska utombordarens kapacitet vara minst en kilowatt och man kan även få avdrag för batteriet kopplat till elmotorn. Precis som vid elcyklar är avdraget 25 procent av kostnaden och maximalt 10 000 kronor. Både motor och batteri ska vara CE-märkta och motorn ska även ha ett specifikt ID-nummer. Premien för utombordare gäller endast köp efter den 12:e april i år.

"Den ger mig en känsla av frihet"

Ulf Gustavson

Ulf Gustavson, 87 år är känd för sitt ideella arbete i regionen, inte minst när det gäller frågor om trafiksäkerhet och motion. Nu vill även han slå ett slag för trehjuliga elcyklar.

Efter att Ulf Gustavsons fru gick bort för tre år sedan kände han inget större behov av en bil längre och sålde den. Ett tag reste han kommunalt, men insåg att han ville ha mer kontroll över sin tid och rörlighet. Därför köpte han för lite mindre än ett år sedan en trehjulig elcykel på blocket.

– Jag vill påstå att det här är det bästa jag lagt pengar på.

Nu använder Ulf Gustavson sin elcykel nästan dagligen. Han cyklar och handlar, han cyklar till vårdcentralen, han cyklar till Fregatten och lånar böcker. För att testa cykelns batteri cyklade han en gång till Färjelägret i Svanesund och väl hemma i till Stenungsund igen var hela 60 procent av batteriet ännu laddat.

– Vill jag cykla längre tar jag bara med mig laddaren i korgen, och batteriet laddar upp sig på en timme. Skulle elen ta slut någon gång så går den också att använda som en vanlig cykel, så jag kan i princip åka hur långt som helst med den.

Ulf Gustavson tar ut den trehjuliga elcykeln ur garaget för att visa upp hur smidigt han tar sig fram med den. Han cyklar några varv runt kvarteret och det är en entusiastisk man som swischar förbi vår kamera.

– Jag hoppas att fler människor får möjligheten att köpa sig en sådan här cykel med tre hjul för den har så många fördelar. Man bestämmer själv hur mycket motion man vill ha, genom att antingen ställa in elmotorn på högsta nivå eller byta till cykelväxeln. Det finns så många människor som vill röra på sig och komma ut, men som inte kan. En elcykel hade kunnat förändra deras liv.

Ulf Gustavsons dotter Maria Hübinette är också väldigt nöjd med sin fars inköp.

– Det här är ett mycket bättre alternativt än permobil eftersom pappa sitter lika stabilt på sin trehjuliga cykel, han belastar inte kroppen och han har den i rörelse. För äldre personer vill jag verkligen rekommendera elcykel för det är så mycket hälsosammare än att sitta helt still, dessutom är en elcykel mycket billigare än en permobil.