Den nya generations affärsmän- och kvinnor
5 oktober 2018, IHM Business School
”Välkommen till framtiden”, säger Fabian Spennare, när jag imponerat förklarat att jag aldrig gjort en videointervju på Google Hangout tidigare. ”Vi har suttit här i framtiden i några år och nu får du äntligen också komma in här”, skämtar Fabian vidare. Han är rolig, han är driven och han tillhör den nya generationen affärsmänniskor som är intresserad av affärer med ett tydligt syfte – att göra världen till en bättre plats. Möt IHM-alumnen Fabian Spennare.
– Vem är du?
– Jag är en kille som är uppvuxen i Stockholm och har spenderat den största delen av livet på motorcrossbanan. Jag har kört motorcross från att jag var tre år gammal, började tävla vid sju, körde på elitnivå från att jag var 14 och höll på tills jag var ungefär 23 år gammal. Hela det här har format mig väldigt mycket, jag är en extremt tävlingsorienterad människa, jag har naturligt för att jobba med målsättning, mätbarhet, analysering, så det är inte så konstigt att mitt första riktiga jobb var inom försäljning.
– Var var det?
– OKQ8, jag var 18. Sedan gick jag över till ett bolag som heter Sales Support där jag jobbade i kanske tre år, sedan jobbade jag även på Red Bull och Vitamin Well.
– Vilka knep hade du för att komma in på så kända varumärken?
– På gymnasiet läste jag en bok vars budskap var: Vad är det värsta som kan hända? Den handlade om att vara pragmatisk och att metodiskt bryta ner problem och fråga sig själv: Vad är det värsta som kan hända utifrån den här situationen? Kan jag bli av med mitt jobb, kan jag dö? När jag sökt arbeten, samarbetspartners, mentorer så har jag haft det där i bakhuvudet, Vad är det värsta som kan hända? Att jag får ett nej.
– Skulle du säga att det finns många fördomar om försäljare?
– Massor, det beror väl på att man inte har gjort någon tydlig definition på vad försäljning innebär och vad det finns för olika delar inom försäljning. Det finns mer komplex försäljning som kräver en viss typ av säljprofil och sedan finns det mer transaktionell försäljning som kan förklaras som snabbare affärer. Den sistnämnda har i många fall smutskastat all annan typ av försäljning och dragit ned yrkets status. Jag tror själv att många skulle gynnas av att bli bättre på försäljning och se det som någonting positivt, för vi hanterar alla dagligen någon typ av försäljning, så är det bara.
– Har du även sett fördomar om affärsmannaskap i allmänhet?
– Jo, men det finns det. Jag var på semester på Sri Lanka i början av året och träffade då på en ung kvinna som levde ett backpackerliv. Vi hade en spännande intellektuell dialog rörande vad meningen med livet är. Hon var väldigt skeptisk till kapitalism och menade att affärsvärlden är ett oändligt flöde utan djupare mening. Jag förstod mycket av det hon pratade om, men jag tror det mest handlar om att vi alla är väldigt olika och har behov av olika saker i livet. Jag skäms inte för att erkänna att jag tror att jag är född till den här jorden för att skapa förändring och göra världen till en bättre plats, och mitt sätt att göra det är genom affärsmannaskap.
– På resan mot att nå ökad kunskap om just affärsmannaskap, hur mycket hjälp har du fått från IHM Business School?
– Utbildningen passade mig och min personlighet bra eftersom jag är en väldigt praktisk person och det är en väldigt praktisk och verklighetsförankrad utbildning. Vi gjorde arbeten som efterliknade arbetssätten som de ser ut i verkligheten, det vill säga skapa affärsplaner, marknadsplaner och projektbaserade jobb istället för att bara skriva uppsatser. Allt det där passade mig väldigt bra.
– Var gick din resa efter din examen?
– Efter IHM började jag jobba på Lundalogik där jag gjorde min andra LIA och var där i ungefär ett år som Account Manager och sålde CRM-system. Vilket var precis den typen av försäljning jag ville ägna mig åt inom IT. Företaget var en fantastiskt bra skola för de är i framkant när det kommer till onboarding, utbildning och kultur, så jag har tagit med mig massor från det jobbet.
– Varför valde du att sluta på Lundalogik efter ett år?
– Jag hade under en längre tid velat starta ett bolag, så jag tog mig i kragen när jag jobbade där och sa upp mig efter att ha löst ett deltidsjobb på företaget Wrapp för att lösa ekonomin. Efter ett halvår valde jag att lägga all min energi på mitt egna nystartade bolag, Saleslist. Vad jag ville åstadkomma var att på lång sikt skapa en global säljorganisation som jobbade remotely utifrån milleniernas behov av flexibla arbetstider och att styra sina arbetsförutsättningar i större utsträckning. Sedan var tanken att jag ville utveckla mitt bolag för att förbereda mig på vad jag tror är framtiden, automatiserad försäljning.
– Automatiserad försäljning?
– Ja att aggregera data baserat på säljarnas aktivitet, beteende och baserat på personlighetsprofiler för att skapa ”star profiles” av de bästa presterande säljarna. Vad använder de för språk? Hur pass frekvent tar de kontakt? När går de på avslut och vilka köpsignaler triggar detta? Med denna data skulle vi kunna skapa en coachingtjänst för säljare för både internt och externt bruk.
Nästa steg skulle vara att använda denna data för att skapa en AI-bot som skulle kunna utföra större delar av försäljningen och säljprocessen. Tänk er bara att en av de största utmaningarna med en mänsklig säljare är att få dem att upprätthålla motivation och uthållighet i aktiviteten, denna aspekt skulle inte vara ett problem med en AI-bot. Den andra utmaningen är våga gå på avslut (självklart vid rätt tillfälle) för att det kan kännas obekvämt, detta problemet skulle inte heller vara en utmaning för en AI-bot.
– Jobbar du med AI på din nuvarande arbetsplats som Business Developer på EasyPark?
– AI (Artificial Intelligence) är ett jättespännande ämne och det finns viss typ av AI ute på marknaden nu, men det många pratar om är inte AI utan ML (Machine Learning).
AI kan defineras in i ”narrow AI” (fokuserar på en specifik uppgift) och sen finns det ”generell AI” som är mer sofistikerad och som kan som en människa utföra flera uppgifter och ta egna beslut och agera. Den förstnämnda finns på marknaden idag men den sistnämnda är enligt min uppfattning inte kommersialiserad.
På EasyPark håller vi på med spännande projekt som vår tjänst ”Find & Park” som med avancerade algoritmer ger förslag på parkeringar, men jag är ej involverad i dessa projekt.
– Vad tror du om framtiden generellt?
– I och med att vi sitter på väldigt mycket data idag, så tror jag att vi kommer kunna göra betydligt mycket mer automatiserad försäljning, och minska mänskliga resurser i den processen. Jag tror också att parallellt med det här så kommer vi nå en mognadsgrad där kunden kommer bli trött på att bli hanterad av robotar hela tiden och då börja värna om den mänskliga kontakten mer.
– Social kapacitet kommer bli det värdefulla?
– Verkligen! Social kapacitet är någonting jag tror kommer bli ovärderligt i framtiden, AI kommer inte kunna ersätta är förmågan att leda andra människor, EQ och social kompetens, de kan man luta sig tillbaka väldigt mycket på.
– Var befinner du dig själv om fem år?
– Då befinner jag förhoppningsvis utomlands. Jag har då ingått ett partnerskap med en mer senior individ som har mycket erfarenhet från arbetslivet och att starta och driva bolag. Genom att ha gjort detta framgångsrikt har denna personen kapital som personen vill förvalta. Där kommer jag in som ung och driven individ, passionerad för teknik och affärsutveckling. Där vill jag vara med och förvärva, utveckla och skala upp verksamheter som har ett tydligt syfte att göra världen till en bättre plats.