YH-studierna inspirerade till egen firma
11 december 2018, IHM Business School
24 år gammal och har hunnit med en utvecklande Jordenrunt-resa, uppläxande konkurs i Trollhättan, studier i Australien och praktik på Malta. Sin andra och avslutande LIA genomför han nu på sitt eget företag, Olsen Marketing, för att sedan ta sin examen i vår.
Möt IHM-studenten Robin Olsen, på väg ut från IHM Business School för att sålla in sig bland millenniegenerationens entreprenörer – de som vill göra ett djupt avtryck.
– Det står “Looking to make an impact” i din LinkedIn-profil, kan du utveckla?
– Genom mitt liv vill jag göra saker som har en påverkan på andra människor och mig själv, för att fortsätta utvecklas. För mig handlar impact om att göra andra människor glada och att lära andra människor något nytt. Det är en lite egoistisk tanke, eftersom jag själv växer och mår bra när jag får hjälpa andra, så det är något av ett kretslopp.
– Om vi börjar från början, vem är du, var kommer du ifrån?
– Jag är uppvuxen utanför Trollhättan. Jag fick ett tidigt intresse för datorer och teknologi, så det har blivit en del spel. I dag är det en annan grej att vara gamer, men då var det lite tabu att hellre sitta hemma med polarna och lira datorspel än att vara ute och supa.
– Vilken linje valde du på gymnasiet?
– Först gick jag på en industrilinje i Trollhättan, men bytte till en ekonomi och där någonstans kom grunden till det här med företagande. Det var också där jag kom i kontakt med marknadsföring för första gången och även psykologi, jag insåg snabbt hur nära sammanlänkade de två ämnena är.
– Så även kursen i psykologi sådde ett frö?
– Ja det skulle jag absolut säga. Psykologi, marknadsföring och mitt intresse för datorer skulle i slutändan leda mig till digital marknadsföring, men det visste jag inte då. Efter gymnasiet backpackade jag runt jorden själv, för jag hade ingen aning om vad jag ville göra.
– Vad tog du med dig från världens hörn?
– En sak jag lärde mig är att det som gör en resa lyckad inte är miljön, eller vad man äter eller dricker, utan det är människorna. Jag insåg därför att jag behöver arbeta med människor.
– Vad hände sedan?
– Jag var hemma i Sverige ett år och jobbade som säljare för Siba och bestämde mig sedan för att plugga marknadsföring på Griffith University i Gold Coast, Australien. Men det blev inte riktigt som jag tänkt mig. Jag lärde mig inte bra när jag satt och lyssnade i en stor aula för att sedan plugga till en tenta helt teoretiskt, det passade inte mig. Sättet de lär ut kunskap på i en traditionell högskola är lite speciellt jämförelse med exempelvis IHM:s praktiska lärande. Så jag bestämde mig för att resa tillbaka till Sverige istället.
– Var det ett svårt beslut att ta?
– Ja, det är lätt att man snubblar in i en bana där man tänker: Hur kommer andra uppfatta det här, kommer det ses som ett misslyckande? Men jag lyckades tänka klart och fokusera på vart jag själv ville komma i livet.
– Men du övergav inte tankarna på studier?
– Nej verkligen inte, jag lärde mig mycket om marknadsföring där nere i Australien och kände att det här är roligt. Så jag började söka efter alternativa lärosätt och då kom jag över IHM Business School, men jag hann tyvärr inte hem för att göra antagningsprovet.
– Hur fick du reda på IHM?
– Jag har följt olika entreprenörer på sociala medier och även gjort mina egna undersökningar på LinkedIn och sett att många av dem har sin bakgrund på IHM, så det är ett varumärke som sätter sig.
– Men du missade IHM:s antagningsprov, vart gick vägen istället?
– När jag kom hem från Australien såg jag och min familj en möjlighet att ta över en butik inne i centrala Trollhättan. Vi hade öppet i 10 veckor ungefär innan vi beslöt oss för att ansöka om konkurs, det var den första riktigt stora motgången i mitt liv.
– Vad gick snett?
– Vi var lite naiva i vår research och gick inte igenom alla olika tänkbara scenarios. Allting kändes jättebra när vi öppnade, men det var en lite för brant uppförsbacke rörande kundunderlaget, folk hade hunnit börja gå till en ny butik när den gamla hade stängt. Kassaflödet gick inte ihop med kostnaden för de anställda, istället fick jag själv jobba från 8-22 sju dagar i veckan. Det blev enormt tungt för familjen. Där och då insåg vi att vi fick acceptera att det inte blev som vi tänkt och ansökte om konkurs. Man får se lärdomarna.
– Vilka lärdomar tog du med dig?
– Väldigt många olika grejer, exempelvis att verkligen värdera risker ordentligt, måla upp olika scenarios och se vilka konsekvenser de skulle kunna ge. Jag tappade sugen för entreprenörskap ett tag efter det här kapitlet, men den kom tillbaka efter några månader när jag började på IHM hösten 2017.
– Du kom in på E-commerce manager, varför sökte du just den linjen?
– Det var många olika anledningar. Ledarskapet ville jag ha med, men även kurserna i sig kring digital marknadsföring och e-handel. Jag kände ganska snabbt att IHM var ett av de bästa valen jag gjort. Jag minns att varje gång jag klev av perrongen här vid Centralen så kände jag en sjuk motivation. IHM var professionellt, seriöst och visade möjligheter.
– Du överraskade med att göra din LIA på Malta i våras, hur fick du tag i den platsen?
– Det här är en rolig historia, jag hade ingen aning om var jag ville göra min första LIA men så var jag ute och gick i Trollhättan och lyssnade på Alexander Pärleros podd med Erik Bergman. Jag blev sjukt inspirerad av hans resa, han hade flyttat ner till Malta med sin kompis 2012 och på fem år hade de växt till över 200 anställda och blivit börsnoterade, de råkade arbeta inom digital marknadsföring – där ville jag göra min LIA, jag blev frälst av en podd.
– Hur löste du platsen?
– De hade aldrig haft praktikanter så det var lite svårt. Jag skrev ett mail till Erik, grundaren av det här miljardbolaget, och sa att jag var sjukt inspirerad av hans resa och bolag, men han var inte operativ i bolaget längre så han vidarebefordra mailet till en kollega som var ansvarig för HR på bolaget. Efter många mail och en månadslång intervjuprocess fick jag till slut platsen.
– Hur blev praktiken på Malta?
– Jag lärde mig enormt mycket, det var ett ruggigt coolt företag att arbeta för och jag följer dem än idag. De här tio veckorna på Malta blev produktiva på flera sätt, när jag inte hade något att göra på själva praktiken på kvällarna och på helgerna, då tog jag fram dokument och började skissa på egna affärsplaner. När jag väl kom hem så körde jag igång!
– Vänta nu, vad satte du igång?
– Min firma! Jag registrerade mig för moms på Malta och efter att jag landat i Sverige gav jag järnet. Min affärsidé är att arbeta som konsult inom digital marknadsföring och hjälpa företag att se hur saker och ting hänger ihop inom det digitala.
– Vilka kunder har du?
– De flesta av mina kunder är småföretagare, jag brinner lite för dem eftersom jag själv har en bakgrund som småföretagare. Nu vann jag en också offentlig upphandling som kursledare och utbildare för företag i Borås och i Uddevalla. Så nu fick jag möjlighet att stå och lära ut, vilket är kul eftersom jag själv fortfarande är student på IHM.
– Var i dina studier är du nu?
– Nu är jag inne på LIA 2 som pågår fram till mars och den gör jag hos min egen firma vilket jag är väldigt tacksam över att man får göra hos IHM. Jag ser det som en perfekt språngbräda, men jag är väl medveten om att man måste vara väldigt disciplinerad och ta vara på tiden. Efter LIA:n är det examensarbete och sen examen.
– Vad är ditt mål, Robin?
– Målet är att leva på min firma när jag examineras och att alltid ha impact-delen kvar, att göra andra människor gott.