Sju år på räls för Crister Fritzson

Crister Fritzson lyfte järnvägen

27 januari 2019, IHM Business School

Han kallar sig själv öppen och prestigelös vilket kan vara svårt när man är den som lyckats vända historien om SJ – minskat kostnaderna med en miljard, ökat resorna med miljoner och fått både kunder och organisation med på tåget. Möt SJ:s vd Crister Fritzson som snart ska iväg på en ny spännande resa.

Hur kommer det sig att du fick rollen som SJ:s vd?

– Jag blev tillfrågad i en sökprocess och jag kände att rollen lät spännande. Jag kände också att jag hade förståelsen, erfarenheten och förmågan att kunna påverka SJ till att bli ett mycket bättre bolag än det var då.

Hur skulle du beskriva SJ:s förändring under din ledning?

– Jag kommer ha jobbat nästan åtta år på bolaget när jag lämnar nu i vår och det är ett helt annat bolag än det var när jag påbörjade min tjänst. Idag är det ett väldigt modernt och effektivt bolag som lyckats skapa en stark kultur och ett väldigt engagemang. Det är också det är som är nyckeln till SJ:s framgång, idag består vi av nästan 6000 medarbetare som brinner för bolaget och känner att de är delaktiga på resan.

Vilka har varit de största utmaningarna

– Det är alltid en stor utmaning att kunna förändra en kultur, hur vi arbetar och samarbetar internt. Under åren har vi fokuserat på att SJ blir ett modernt och effektivt bolag där vi tittat på hur vi förändrar vårt arbetssätt, minskar våra kostnader och blir digitala.

Hur jobbar ni digitalt?

– Vi har involverat våra kunder i utvecklingen av nya tjänster, vi har involverat kunder när vi ska ändra mat i Bistron och så vidare. När vi utvecklar en tjänst i våra digitala kanaler och appar så finns det idag något som heter SJ Labs – där lägger vi ut alla våra nya tjänster som vi vill testa och får sedan feedback från kunderna. Nu är det kanske 10-15 000 kunder som är aktivt inne i SJ Labs och testar våra nya funktioner. Det gör att vi kan förändra och förbättra så att den är perfekt innan vi lanserar funktionen i vår ordinarie app som en miljon kunder använder.

Hur skulle du beskriva SJ när du kom dit?

– När jag kom in på SJ så fanns det en bred kritik mot SJ rörande våra tjänster, vår punktlighet, vår leverans, hur man kunde boka biljetter och så vidare. Missnöjet var ganska påtagligt och det är det vi har jobbat med under de här åren. Idag är situationen omvänd, vi har fått utmärkelsen för det näst mest digitala bolaget i Sverige och det mest digitala resebolaget i hela Europa.

Och vad säger kunderna idag?

– Tittar man på sociala medier så ser man att det finns väldigt mycket positiv respons och är det någon som är kritisk mot oss – så är våra trogna resenärer där och försvarar oss, det kanske är det bästa kvittot på att vi lyckats. Jag brukar säga att den målgrupp vi har svårast att övertyga, är de som aldrig rest med oss, idag har vi väldigt nöjda resenärer.

Hur många reser med SJ numera?

– 2015 hade vi ungefär 25 miljoner resenärer och i slutet av 2018 hade vi 32 miljoner resenärer, under förra året tillkom ytterligare flera miljoner.