SpeakUp höjer rösten mot mobbing

SpeakUp höjer rösten mot mobbing

3 maj 2019, IHM Business School

Under senare år har en ny marknad vuxit fram mot kommunal, regional och statlig förvaltning: digitala lösningar. Ett lysande exempel på den innovativa framåtandan är det internationella företaget SpeakUp, som vill ge skolelever en röst mot mobbning.

Vi kontaktade företagets grundare Tobias Wernius för höra mer om SpeakUp och möjligheterna för start-up bolag att förbättra samhället via offentlig sektor.

– SpeakUp är tanken att ge de unga en egen röst så de kan berätta om positiva och negativa saker som skett i skolan eller på nätet.

Tobias Wernius har en bred erfarenhet av både B2B och Startup-branschen. Idéen till applikation SpeakUp föddes ur en tanke om att arbeta emot skolskjutningar och har därifrån utvecklats till ett verktyg som vill greppa hela problematiken runt utsatthet och mobbning i skolan.

– För elever kan det vara svårt att hitta någon att prata med om något hänt i verkligheten eller i sociala medier. Tanken med SpeakUp är att man ska kunna rapportera, anonymt om man vill, och kunna göra det på ett enkelt sätt med den teknologin som ungdomarna själva använder: Smartphones.

Hur går det till, berätta!

– I appen väljer man vad man vill berätta om, det kan vara näthat, mobbing, rasism och sedan anger man var händelsen skett någonstans, exempelvis på sociala medier eller skolgården. Man kan berätta i text vad som skett, och när man trycker på ”skicka” går meddelandet till de som ansvarar för elevhälsan på skolan. De kan svara eleverna och försöka reda ut det som hänt.

Tobias berättar att en del av företagets mål har varit att försöka effektivisera den svenska skolans egna föråldrade modeller – modeller som även problematiserar hela upphandlingsprocessen.

– När vi tittade närmare på arbetet med mobbning och utanförskap såg vi att eleverna sällan var involverade i arbetet, det var istället väldigt analogt. Det var föreläsningar, det var teatrar – som man gjorde en gång per halvår. Jag tror skolor är lite långsamma, det har lite att göra med att varje skola sköter sig själv. De upphandlar själva och har sina egna lösningar.

Hur viktig är kunskap inom offentlig verksamhet och offentlig upphandling för ett företag som ditt?

– Det är jätteviktigt att veta hur allting fungerar, och många företag har massor nya idéer som offentlig verksamhet borde kunna ta del av. Det är många start-up bolag som arbetar med sociala innovationer där kunderna finns inom offentligheten.

För att fler ska lyckas sälja till offentlig sektor utbildas nu specialister, s k Public Bid Managers – en kvalificerad yrkesroll för företag som jobbar mot offentlig sektor.

Försäljning till offentlig sektor sker via anbud, och 2016 var värdet av de inköp som omfattas av upphandlingslagarna cirka 683 miljarder. För att fler ska lyckas sälja till offentlig utbildas nu specialister, s k Public Bid Managers – en kvalificerad yrkesroll för företag som jobbar mot offentlig sektor.

De sociala innovationerna finns inom flera delar av den offentliga sektorn. Exempelvis videosamtal inom vården, nattkamera för så kallad e-hemtjänst, P-appar för kommunala parkeringar – listan kan göras lång. Vilka strategier behövs då för att kunna nå kunder från kommunala institutioner som halkat efter i den digitala utvecklingen?

– Man kan titta på vilka kostnader problemen orsakar. Kan man lösa problemen, kan man också berätta för kommunen hur stora kostnaderna är och hur mycket de sparar om de är beredda att betala för vår innovation, säger Tobias Wernius.

Tror du det kommer bli en större efterfrågan på kompetens som rör försäljning till offentlig verksamhet?

– Ja, det tror jag, man måste kunna förstå hur allting funkar. Det finns olika gränser för när det ska bli offentlig upphandling beroende på vad man säljer för någonting, så det är viktigt att känna till reglerna och vem man ska kontakta. Företagen själva kanske inte har den kunskap om hur det fungerar med offentlig upphandling, men man behöver den kompetensen. Annars kanske man inte törs kontakta kommunerna utan satsar istället på vanlig företagsamhet som man redan känner till.

Tobias Wernius berättar att i nuläget används SpeakUp på skolor i Sverige, USA, Storbritannien, Sydafrika, Nederländerna och precis startat igång i Australien.

– Nu tittar vi på hur vi ska nå ut och kunna marknadsföra och försöka skala upp.

Främst är det inte pengarna som motiverar arbetet med SpeakUp, istället är det att hjälpa så många elever som möjligt.

– Vår målsättning är inte att tjäna så mycket pengar som möjligt utan att komma åt de här problemen. Alla vi har pratat med tycker det här en superpositiv idé, det stärker oss.

Läs mer på företagets hemsida: www.gospeakup.se