Stefan Anderssons historia
4 juli 2019, Kungälvs-Posten
På torsdag är det dags för den tolfte sommarpremiären av Marstrandsfånge no 90 Kleist. KP träffade Stefan Andersson för att höra vad som gör att hans publik lockas till fästningen år efter år.
Stefan Andersson har blivit en känd profil på Marstrand efter att varje sommar i tolv års tid lyft öns historia med sin föreställning om tillvaron för fångar, fångvaktare och bödlar på Carlstens fästning mellan 1600 och 1800. Showen är en blandning av föreläsning, teater, restaurangbesök, samt musikal och utspelar sig i autentiska miljöer innanför fästningens murar. Stefan Andersson påpekar att borgen skulle kunna klassas som världens dyraste scenografi.
– Vi gör bara den här föreläsningen här för att det ska vara på riktigt. Vi studsar mellan alla känslo-register, folk gråter på föreställningarna, men de skrattar också ihjäl sig. De lär sig någonting om hur världen såg ut en gång i tiden, säger han.
Vad för nytt kommer ske i årets föreställning?
– I år kommer bödelns roll få lite extra fokus. Oftast fokuserar man på den drabbade fången, men vi vänder på perspektivet och låter publiken lära känna bödeln som en människa av kött och blod.
Förutom bödeln och fången Kleist, syns även karaktärer som kommendanten Danchwardt och den berömda Lasse-Maja i handlingen. Storyn skapades ursprungligen under en guidad visning som Stefan Anderssons tog sommaren 2007.
– Under de första fem minuterna av den guidningen hade jag redan fått hela konceptet i knät. Det var nästan så jag kunde höra rösterna från fångarna, det var en märklig känsla.
Stefan Andersson hyrde en lokal på ön över vintern och skrev ner låtarna, sedan gick han upp till Carlstens befintliga kommendant Eiwe Svanberg och spelade upp allt.
– Han blev alldeles tårögd stackarn. Han hade inte hört de här historierna på det sättet. Det var en väldigt viktig pusselbit att han tyckte om det här. Sedan byggdes allt vidare därifrån.
Konceptet att berätta historia via musik visade sig vara Stefan Anderssons nya melodi. Han lämnade rock- och popkarriären bakom sig i och med Kleist no 90 och har sedan dess enbart producerat album med historiska förtecken. Skeppsråttan från 2009 handlar om Göteborgs historia, Teaterkungen från 2011 handlar om Gustav den tredje, Made in China från 2015 handlar om Ostindiska kompaniet och sin senaste föreställning Flygblad över Berlin berör andra världskriget och spelas just nu i Göteborg.
Varför skapar du historieberättande visor?
– För att det är väldigt underhållande och väldigt viktigt att informera sig.