Calle Lagnefors balanserar på Stylt
28 januari, IHM Business School
Ett vildmarkshotell i Lappland korades förra året till världens bäst designade hotell av UNESCO. Två år dessförinnan belönades ett hotell i Schweiz med samma pris. Bakom båda står Stylt från Göteborg – en av världens idag mest prisbelönade koncept- och designbyråer. Calle Lagnefors är sedan två år vd för företaget som skapar succér i hospitality-branschen.
– Jag är arkitekt i grunden, men har jobbat inom inredningsvärlden såväl som med kommunikation, reklam och försäljning. Men var jag än har arbetat, har jag alltid brunnit för att utveckla individer, team och organisationer.
Hur har du kunnat vara med och utveckla Stylt?
– Framför allt har det handlat om det affärsmässiga. Stylt är ett kreatörsstyrt företag som lever på sin kreativitet och konstnärlighet. För att fortsätta nå framgångar krävs en balans mellan affärssinne och lekfullhet, att ha förståelse för det kommersiella såväl som för skapande och estetik. Men för oss är det viktigt att det aldrig blir ”strictly business”.
Hur lyckas man med den balansgången?
– Ta hänsyn till kulturen och pröva dig fram. Kreativiteten, konstnärligheten och att skapa annorlunda projekt är en del av Stylts kultur och DNA. För oss handlar det alltid om att utmana oss själva såväl som våra uppdragsgivare. Det kräver mod – och inte minst våra kunders tillit.
Hur uttrycker sig detta i era designprojekt?
– Inför ett hotelluppdrag i St. Petersburg visade vår kund upp sin målbild för projektet – en perfekt, framgångsrik och leende familj med vita tänder. När det var dags för vår presentation, valde vi att visa en bild av en svartklädd man med en blodig yxa i handen. Då de förstod att konceptet baserade sig på Dostojevskijs mästerverk Brott och Straff, grundlig research och en väl genomtänkt designstrategi, så gav de tummen upp. För oss handlar det alltid om att förstå vad som krävs för att åstadkomma en succé, att förstå kulturen och marknaden, en specifik stad eller byggnad, vilka historier som människor har en relation till.
Hur viktigt är storytelling för er?
– Jätteviktigt. En av våra huvudteser är ”Don’t shoot the film before you write the script” vilket handlar om att skriva manuset till gästupplevelsen innan själva designarbetet påbörjas. Då är det viktigt att förstå exempelvis en plats eller byggnads DNA, och inte minst att hitta historier som engagerar och ger ett trovärdigt och äkta slutresultat.
Kan du berätta lite om Stylts historia?
– Stylt startade som ett konstnärskollektiv i slutet av 1980-talet efter att grundarna Erik Nissen Johansen och Peter Apelgren hade studerat konst tillsammans i Florens. Som grupp skapade man annorlunda konstverk, bl.a. utifrån parollen att alla fick måla på varandras tavlor utan att någon fick bli sur. Och detsamma gäller faktiskt än idag – hos oss ska alla kunna lägga sig i varandras arbete för att det ska bli ännu bättre.
När började Stylt med inredning och design?
– Det första riktiga designprojektet var 1991 för restaurangen Farbror Hjördis i Göteborg. Då det inte fanns mycket pengar i projektet, köptes det mesta second hand på Myrorna. Krogen blev kultförklarad vilket ledde till fler och större uppdrag. Sedan dess har Stylt utvecklats till att ta sig an stora designprojekt över hela världen, från Melbourne till Atlanta, Dubai, Schweiz och London.
Vilka är dina egna personliga favoritprojekt?
– Downtown Camper vid Brunkebergstorg i Stockholm, ett stort men jättemysigt hotell med rekordhög beläggning. Projektet hjälpte samtidigt vår uppdragsgivare Scandic i deras pågående varumärkesresa. Niehku Mountain Villa vid Riksgränsen är en annan favorit som belönades av UNESCO förra året för världens bästa hotelldesign. Ett ganska litet projekt beläget långt ovanför polcirkeln som får enormt mycket internationell uppmärksamhet.
Vad gör du när du inte leder Stylt?
– Jag är även utbildad psykoterapeut och kör fortfarande terapiverksamhet i liten skala. Är fotbollstränare, spelar tennis och ritar hus.