Matilda Eriksson

Matildas visionboard - vägen till drömjobbet

23 maj 2018, IHM Business School

”Rock´n´roll””Tro på dig själv” och ”Nu kör vi!” – Citaten är hämtade från IHM-studenten Matilda Erikssons visionboard 2018. Varje år sedan hon var liten har hon klippt ut och skrivit ihop framtidstankar och inspirerande ord på ett stort pappersark och sparat. Alla visionboards har hjälpt till med att guida vägen mot drömjobbet: Digital Marketing Executive på den digitala intäktsbyrån Searchmint. Vi ringde upp Matilda och pratade om hennes nya tjänst, digital expansion och fyrkantiga meloner.

– Kan du börja med att berätta lite om dig själv?
– Jag heter Matilda, jag är 22 år och kommer från Stockholm. Jag började på IHM och Digital Marketing and Sales Analytics hösten 2016 och har sedan dess utvecklat en riktig passion för digital marknadsföring.
 
– Känns det som att du är i starten för något nytt, med tanke på hur snabbt digital marknadsföring utvecklats de senaste åren?
– Absolut och det växer otroligt snabbt! När jag har fått frågan vilken typ av roll utbildningen leder till är det många som vill ha ett konkret svar, är det till ett säljteam? Är det till ett marknadsteam? Eller är det till ett IT-team? – Då svarar jag: Ja precis, alla dem! 
 
– Hur skulle du beskriva den digitala expansionen i Sverige?
– Det finns så mycket möjligheter och jag märker själv som konsument att jag ställer högre och högre krav hela tiden, jag tycker exempelvis det är stenålder att jag ska få hem ett brev med en faktura på post. Det är 2018 och här ska jag öppna det här brevet, skriva in OCR numret manuellt – Opraktiskt och omodernt! Kunder ställer högre krav och det gäller för företagen att anpassa sig efter de kraven.
 
– Hur gick vägen från IHM till ditt nya jobb?
– När utbildningen startade och det skulle tillsättas klassrepresentanter till utbildningens ledningsgrupp så tänkte jag: Va kul, klart jag ska vara med där! På ledningsgruppsmötena träffade jag grundaren av Searchmint, Magnus. Han har byggt upp det bolag han alltid drömt om att jobba på själv, och det tyckte jag var otroligt häftigt. Jag blev nyfiken på Searchmint, det ena ledde till det andra vilket så småningom blev helt fantastiskt. Nu innan examen jobbar jag 60 procent och efter examen kommer jag börja jobba 100 procent.
 
– Skulle du kalla din tjänst på Searchmint för ett drömjobb?
– Ja!
 

 

– Och hur skulle du beskriva ett drömjobb?
– Varje årsskifte innan nyår brukar jag sätta upp en visionboard. Jag sätter dit lite bilder och skriver om vad jag vill få ut av det kommande året, vad vill jag ha mer av, vad vill jag ha mindre av. Och nu innan nyår skrev jag klippte jag ut texten Vägen till drömjobbet ur en tidning och så började jag identifiera vad som är ett drömjobb och sen punktade jag upp i en lista, bl.a:
 
  • Jag vill vara kring människor som är drivna och vill framåt
  • Jag vill vara kring smarta människor jag kan lära mig av
  • Jag vill kunna påverka mitt jobb så att jag får jobba med det jag brinner för
  • Jag vill vara på en arbetsplats där jag utvecklas konstant
  • Jag vill vara på en arbetsplats jag har roligt och skrattar varje dag
När jag sen kom till Searchmint kände jag direkt att det här är precis det som jag skrev ner, det känns så galet roligt.
 
– Hur länge har du gjort visionboards?
– Sen jag var liten och jag har sparat allihop. Det är jättekul att gå tillbaka och kolla på dom. Det var min mamma som införde traditionen när jag var åtta, nio kanske. Från början skrev jag också vad jag trodde året skulle ge för nya uppfinningar, när jag tittade tillbaka på ett hade jag förutspått fyrkantiga meloner.
 
– Skulle du tipsa andra om att visionboards är en bra idé?
– Ja absolut, det tror jag jättestarkt på. Att få ner luddiga tankar och fundera över vad de egentligen betyder. Exempelvis drömjobbet, vad betyder egentligen det? Jo det är ett jobb där det pirrar i magen på söndagskvällen för jag ska dit. Visionboards är ett sätt att sätta upp mål och utvecklas.
 
– Och jobbet på Searchmint, det är ett jobb som gör att det pirrar i magen på söndagen?
– Oh ja!
 
– Vad ingår i din arbetsroll där?
– Min roll är som Digital Marketing Executive, och det innebär att jag arbetar med 
digital tillväxt för våra kunder. Det som är så spännande med Searchmint är att vi inte bara jobbar utifrån några färdiga koncept, utan för varje enskild kund som kommer till oss identifierar vi holistiken: vad får just denna kund att växa?
 
– Och du trivs bra i teamet på Searchmint?
– Ja verkligen, det är en jättestark teamanda. Vi jobbar tight ihop och tydligt efter ”Teamet före jaget”. Vi gör även mycket saker tillsammans, exempelvis i juni åker vi till Italien hela teamet. Vi ska bo på i ett hus uppe i bergen vid Amalfikusten så det ska bli superhärligt.
 
– Du låter väldigt nöjd över tillvaron.
– Det stämmer, jag är så himla glad över att jag hittat till utbildningen, och fått upp intresset och ögonen för digital tillväxt. Det finns så galet mycket möjligheter. Det känns som jag upptäckt någonting och vill sprida det till alla!