Gröna affärer

Gröna affärer

3 maj 2018, IHM Business School

80-talet är avlägsen historia. Snabba bilar och snabba pengar är inte längre den allmänna uppfattningen om vad framgång är, varken i privat eller affärsmässig mening. Dagens fokus handlar istället om hållbar framgång; framgång som sträcker sig över tid, och begreppet rör allt från företagskultur och personalutbildning till produktionsled.

Mia Tapio är hållbarhetsexpert och driver Eternal Mindset AB som hjälpt bland annat Kappahl, Fjällräven och Haglöfs med hållbarhetsfrågor.

–  Jag hjälper företag med att sätta strategier för hållbarhet. Ofta vet företagen att saker behöver göras, men man vet inte alltid vad man ska börja med. Jag hjälper med att ”pinpointa” ut de stora sakerna man behöver ta tag i.

Hållbarhet is the new black

Lego annonserade för en månad sen att de ska slussa ut all produktion av oljebaserad plast och istället producera lego gjort på sockerbetor. De första vegetabiliska legobitarna kommer vara i butikerna redan under 2018 (och passande nog bestå av legobuskar och legoträd).

Elbolaget EON ställer just nu om sig till 100 procent förnybar energi, vilket rimmar väl med att hela 80% av Sveriges befolkning vill att Sverige ska satsa mer på solenergi.

Det skånska startupbolaget Orbital Systems räknar på sin webbplats hur många liter vatten deras miljövänliga duschar sparat åt deras konsumenter. De är nu uppe i 12,6 miljoner. Vad är egentligen viktigt att tänka på när man använder hållbarhet inom marknadsföring?

– För att man ska kunna använda hållbarhet i marknadsföringssyfte så gäller det att man är på det klara med var företaget är någonstans, vad man kan göra och vad man har gjort. Generellt är svenska företag ganska dåliga på att förklara vad man har gjort, och vad man faktiskt gör, för att man är sjukt rädd för bli stämplad med greenwashing, säger Mia Tapio. 

– Vad är greenwashing?
– Det är när företag ger sken av att man gör mer än man faktiskt gör. Man lovar till exempel att man har en hållbar produkt, men så visar det sig att det mest hållbara skulle vara att hyra ut produkten istället för att sälja den. Det är svårt att säga vad som egentligen är hållbart, det finns många nyanser av frågan, men man kan alltid kommunicera med kunden om man vågar vara transparent.

Enligt Mia Tapio kommer få företag att kunna undvika hållbarhetsarbete med tanke på vilken positiv påverkan det har på marknaden, både i Sverige och internationellt .

En studie från det amerikanska bolaget Boston Consulting group som granskat 300 globala företag visar att de företag som jobbar mest med hållbarhet också genererar högre vinst. Så här skriver Boston Consulting groups VD Rich Lesser:

“Hållbarhet har blivit ett kritiskt affärsproblem och i denna miljö strömmar konkurrenskraftiga fördelar till de företag som vet hur man gör mer med mindre.”

Mia Tapio vid Eternal Mindset AB menar att hållbarhet inte bara kan stötta företagets ekonomi utan till och med är grundförutsättning för svenska företags överlevnad.

– Jag är helt övertygad att om man inte förhåller sig till det, kommer man att slås ut på marknaden. Konkurrensen blir större och större, det poppar upp e-handelsbutiker och priserna trycks ner. Det som då kan differentiera är att man har sitt på det torra, att man har transparenta kedjor bakåt och planer framåt. Det är det som kommer göra att en kund väljer ett märke framför ett annat.