Tuffaste skepparn på däck

Tuffaste skepparn på däck

25 juli 2019, Kungälvs-Posten

Annika Korsbo har precis kom hem efter fyra veckor till havs och om fyra veckor är det dags att mönstra på lastfartyget Baltic bright igen. Möt hemvändaren som återvänder till Kungälv gång på gång på gång.

Vi träffar överbefälet Annika Korsbo vid Tjuvkils småbåtshamn där hon spenderat större delen av sin barndom.

– Jag växte upp här i Tjuvkil och vi har alltid haft båtplats här vid Tjuvkils huvud. Nu har vi precis fått en båtplats på Nordön också så då har familjen skaffat en till båt. Jag är uppväxt med båtar så det är väl därifrån intresset kommer, jag började med en eka med åror och fortsatte med optimistjolle.

Därefter har både båtarna och Annika Korsbo växt till sig. När hon så småningom började gymnasiet valde hon en teknisk linje vid Lindholmen i Göteborgs utan att riktigt veta varför.

– Så här i efterhand tror jag att jag valde skolan för att den låg så nära havet att jag kunde se Stena-båtarna vända under lektionstid.

En karriär till havs

Då slog det henne att det fanns möjligheter för en karriär och ett liv till havs. Via en vän fick hon chansen att följa med som gäst ombord på fraktfartyget M/S Credo ett par veckor. Hennes intresse och duglighet fick henne att strykas från gästlistan för att istället ta plats som kontrakterad jungman året därpå.

– Jag var ute i sju eller åtta veckor, jag hade kontrakt för fyra, men sa aldrig till att jag ville hem så jag fick stanna ett par veckor till.

2012 påbörjade Annika Korsbo Sjöbefälsutbildningen vid Chalmers vilket varvades med en tjänst som lotsoperatör på Marstrand och 2015 stod hon nyexaminerad som sjökapten. För att få arbeta som den högsta graden ombord, kapten, krävs först 36 månaders aktiv sjötid och i dagsläget har Annika 18 månader kvar. Hon berättar att hon seglat på alla möjliga båtar de senaste åren, exempelvis fick hon chansen att styra världens största billastfartyg Fidelo under en resa runt jorden.

Många fartyg

– Vi mönstrade på i Japan och så gick vi västerut. Vi reste genom Suezkanalen till Europa, över Atlanten genom Panamakanalen och så upp till västsidan av Amerika. Sedan jobbade jag på kryssningsfartyg i Asien. Jag har varit på bilbåt, tankbåt, bogserbåt, isbrytare, kryssningsfartyg, passagerarfärja och nu jobbar jag på roro-båt (roro innebär att fartygets last rullas på, snarare än lyfts på).

Båten heter Baltic Bright och transporterar varor inom Europa. Fartyget kan bära upp till 6300 ton och där ansvarar Annika för lastning och lossning av varor.

– Jag ansvar också för underhåll av hela båten, jag ska sätta gubbarna i arbete, ta beställningar, problemlösning, planera arbetstider, jag är säkerhetsansvarig ombord, jag är sjukvårdsansvarig, jag är rökdykarledare.

Rullande schema

När vi träffar Annika Korsbo har hon precis kommit av Baltic Bright och först i mitten av augusti är det dags att mönstra på fartyget i Tyskland igen. Nu väntar fyra veckors sommarsemester, men någon vila är det inte tal om.

– Jag klarar inte av att sitta still, jag måste ha någonting att göra. Jag spelar innebandy och jag håller på lite med OCR (Obstacle Course Racing), alltså hinderbanelöpning som exempelvis Tough Viking och Military Fitness. Först var det en kul grej men så insåg jag att det här var väldigt roligt att även tävla i.

Hon har precis börjat komma tillbaka in i OCT igen efter hon slagit bäckenbenet ur led under ett träningsläger i Spanien förra året. Några månader därefter gick hennes axel ur led under en innebandyträning.

– Därefter var springa det enda jag kunde göra, så då åkte jag till Atlasbergen i Marocko och sprang och kraschade båda knäna istället, säger Annika Korsbo och skrattar.

Skadorna har dock inte hindrat henne från att renovera hela lägenheten i Bohus på egen hand och hon tackar aldrig nej till att mecka med motorer, varesig det rör hennes egen gamla volvo, familjens husbåt eller ett hundrameter långa fartyg. En tuffare skeppare än Annika Korsbo får man leta efter.